طرح پزشک خانواده و چالش هایی که مطرح نمی شود



صبح ساحل، اجتماعی _ «طرح پزشک خانواده» نامی که در طول ماههای اخیر بارها وبارها دراخبار و تبلیغات سطح شهر تکرار شده است و البته هرگاه نام این طرح دیده شده کنار آن عباراتی کلی که بیشتر شبیه به عباراتی شعار گونه بوده هم به وفور آمده است؛ عباراتی که بر موثر بودن این طرح در تامین سلامت می توان استقبال شهروندان و از این قبیل تاکید دارد و هراز چندگاهی هم گویا بخشی از این اصطلاحات در صدر شعار ها قرار می گیرد. اینکه طرح پزشک خانواده درهرمزگان به  عنوان یکی از نخستین استانها اجرا می شود، اینکه درمدت 15 روز یا بیشتر این طرح انجام رسید و اینکه تا انتهای آذر عملیاتی می شود و.... بیشتر به توصیف صحنه رقابتی می ماند که انگار مجریان برای به دست آوردن مقام درآن تلاش می کنند.

درحالی که هرگاه پروژه ای این چنینی قرار باشد در استانها اجرا شود ارایه اطلاعات کامل و جامع و توصیف کامل نحوه اجرای آن طرح از بدیهی ترین حقوق شهروندان و ابتدایی ترین اقدامات پیش از دعوت مردم به مشارکت در چنین طرحهایی است در 6 ماه گذشته  که اوج تبلیغات در این باره  بوده همه گونه تبلیغاتی را شاهد بودیم جز آنکه اطلاعاتی جهت روشنگری به مردم داده شود. مسئولان اجرای طرح پزشک خانواده درحالی تنها به اعلام تاریخ اجرای طرح ودعوت از مردم و مسئولان برای همکاری دراین طرح اکتفا می کنند که هنوز پرسش ها و ابهامات بسیاری برای شهروندان باقی است. درشرایطی که یکی از وظایف کلیه دستگاهها در اجرای پروژه ها ذکر جزییات و مزایا و امکانات این طرح ها به گونه ای که مردم با نحوه و شیوه انجام کار آشنا شوند است، هنوز هیچ اطلاعاتی دراین خصوص که ذهن مردم هرمزگان را با این پروژه آشنا کند ارایه نشده است.جز آنکه بدانید کی وکجا باید مراجعه کنند. البته  کمیت نشست های خبری مقامات  دستگاه متولی و اخبار روابط عمومی دراین باره چندان هم اندک نبوده بلکه این محتوا و کیفیت و اطلاعات ارایه شده در متن اخبار وفضای مصاحبه ها بوده که چندان کمکی به مردم برای دریافت آگاهی بیشتر و به مسئولان برای انجام وظیفه اطلاع رسانی (و نه تبلیغ) نکرده است. جالب آنکه در مرور اخبار بسیاری استانهایی که درمراحل بسیارعقب تر از استان هرمزگان هستند، در می یابیم که مسئولان بارهاوبارها با ارایه اطلاعات دقیق وذکر مشکلات مردم  را پیش از دعوت به مشارکت با ویژگی ها وشیوه انجام این طرح  و حتی مشکلات آشنا کرده اند.در بیان اینکه ارایه نشدن اطلاعات دقیق این طرح چه عللی می تواند داشته باشد طیفی از عوامل از جمله عدم آگاهی برخی مجریان، عدم اراده کافی و یا عدم جسارت کافی در ارایه اطلاعات مورد نیاز تا عللی همچون پرهیز مقامات از به چالش افتادن با خبرنگاران و منابع خبری را می توان برشمرد.از میان این عوامل درطرحی همچون طرح مورد اشاره می توان ترکیبی از همه دلایل برشمرده را در نظرگرفت. چراکه از ابتدای شروع طرح به عنوان مثال همواره مقام عالی اجرای طرح در پشت سپر برخی مقامات پایین تر وحتی روابط عمومی به عنوان مجرای . . .

 اطلاع رسانی دستگاه اقدام به هرگونه مصاحبه و اطلاع رسانی کرده که می تواند دربرخی محافل و نزد برخی دلسوزان  و دوستان به عدم اراده  و جسارت کافی برای ارایه اطلاعات درسطح استان تعبیر شود. درعین حال، در حالی که چالش و پاسخگویی به اشکالات بخشی از مسئولیت داشتن درهر جامعه و نهادی است به نظر می رسد برای دستگاه مجری طرح پزشک خانواده عمدی درکار بوده تا به هیچ وجه از مشکلات و موانعی که پیش روی این طرح دراستان وجود دارد حداقل از سوی این مراجع اطلاعاتی داده نشود و اینگونه است که همه مصاحبه هایی که از اجرایی شدن قریب الوقوع این طرح درگفتگو با مقامات ارشد نهاد متولی درج می شودتاکنون بدون ذکر موانع احتمالی پیش رو بوده است و مرتباً بر تعداد استقبال کنندگان تاکید می شود ولاغیر.

حال آنکه اتفاقاً یکی از اعضای کمیته راهبردی این طرح از مشکلات این طرح چنانکه انتظار می رفت گفته و اجرای طرح را بدون رفع این نواقص دچار اشکالاتی دانسته است.

باتوجه به اینکه استان هرمزگان همواره بامشکلاتی ازنوع کمبود پزشک مواجه بوده از همان ابتدا برای بسیاری روشن بودکه اجرای طرح پزشک خانواده دست کم درشهرستانها با این مانع و مواردی دیگر مواجه خواهد شد. حتی دربرخی استانهای مرکزی کشور در مراحل پیش ازشروع طرح به ذکر مشکلات اجرای  این طرح پرداخته وبرنامه ها و راهکارهای رفع آن موانع راهم اعلام کرده اند.

اینکه اجرای طرحی با این حجم و با این سطح وسیع پوشش دراستان هرمزگان درشرایطی که بنا به اظهار مشاور وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی باکمبود پزشک متخصص، عدم دسترسی به اینترنت دردرمانگاههاو مطب‌های دولتی وخصوصی و عدم استقبال داروخانه ها و مراکز پاراکلینیکی مواجه است چگونه تا پایان آذرماه عملی خواهد شد. نیازمند گزارشی جامع و اطلاع رسانی و پاسخگویی کامل مقامات به مشکلات طرح شده وهزاران پرسش بی پاسخ دیگر شهروندان است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها